Indeksitalo 2020 julkaistu, Raumalla  ei suurta nousua kiinteistökustannuksissa

Indeksitalo 2020 julkaistu, Raumalla ei suurta nousua kiinteistökustannuksissa

Julkaistu: 10.09.2020

Indeksitalo 2020: PORISSA JA RAUMALLA KIINTEISTÖKUSTANNUKSET NOUSSEET NOIN 6 % VIIDESSÄ VUODESSA Pori Energian kaukolämmön hinnoittelu-uudistus osui Kiinteistöliiton Indeksitaloon – kaukolämmön nousu 6% Porissa Merkittävin tekijä kustannusten nousuun Porissa on kaukolämmön nousu edellisestä vuodesta. Kiinteistöliiton Indeksitalo-selvityksen mallitalon kaukolämmön kustannus nousi 6%.

”Pori Energian kaukolämmön hinnoittelu-uudistuksessa perusmaksun osuus nousi merkittävästi ja energian hinta vastaavasti laski. Muutos voi olla energiayhtiön näkökulmasta kokonaisuudessaan kustannusneutraali, mutta yksittäisen taloyhtiön näkökulmasta tilanne voi olla toisin. Indeksitalon perusteella näyttää siltä, että osalle taloyhtiöstä muutos kokonaiskustannuksiin on huomattava. Vastaava kustannusnousu on nähtävissä myös energiateollisuuden tyyppitalossa, jossa Pori Energian hinnoittelu-uudistuksen jälkeen hinnannousu on noin 4 %, toteaa Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen neuvontainsinööri Matts Almgrén.

Sastamala kallein, Rauma edullisin – Porissa kiinteistökustannukset 2,66 euroa neliöltä

Kaikkien vertailukuntien korkeimmat kuntakohtaiset kiinteistökustannukset nousivat 3,10 euroon neliöltä kuukaudessa, kun keskiarvo oli 2,74 euroa neliöltä. Raumalla kiinteistökustannukset nousivat 0,2 prosenttia ollen 2,47 euroa/neliö, Porissa nousua on 3,1 prosenttia, joka tarkoittaa 2,66 euroa/neliö. Sastamalassa vastaava kustannus oli tänä vuonna 2,94 euroa/neliö.

Perheasunnossa vuodessa jopa yli 1000 euron ero kuntakohtaisissa kiinteistökustannuksissa

Kuntien väliset kustannuserot ovat muodostuneet suuriksi. Kalleimmassa päässä Rovaniemellä kuntakohtaisiin kiinteistökuluihin uppoaa 90 -neliöisessä perheasunnossa miltei 3 400 euroa vuodessa, kun taas Kempeleessä riittää hieman runsaat 2 300 euroa.

Porissa 90 -neliöisessä huoneistossa asuva maksaa kuntakohtaisia kustannuksia noin 2 873 euroa vuodessa ja Sastamalassa 3 175 euroa. Raumalla vastaava summa on 2 667 euroa.

Kuntien kustannuskehityksissä suurta vaihtelua vuonna 2020

Viime vuoteen verrattuna kustannusten nousu oli maltillisempaa. Vertailun kunnista viidessä kuntakohtaiset kustannukset nousivat yli 3 prosenttia ja näiden lisäksi yhdeksässä kunnassa kustannusten nousu oli 2-3 prosenttia.

Vertailussa olleista kunnista kuntakohtaiset kiinteistökustannukset laskivat 9 kunnassa. Suurimmat kustannusten laskut olivat Raisiossa ja Salossa. Salossa kehityksen takana oli kaukolämmön hinnanlasku ja Raisiossa alennetut vesimaksut. Vertailukustannukset laskivat myös Helsingissä ja Turussa.

Suurimpien kuntien kustannusnousut maltillisia – Helsinki edelleen kärjessä

Kymmenen suurimman kaupungin listassa keskimääräinen nousu oli 0,6 prosenttia viime vuodesta. Nousut olivat keskimääräistä pienempiä, ja vain Porissa kustannukset nousivat yli 2 prosenttia. Porissa nousua oli 3,1 prosenttia, mihin vaikutti merkittävästi Indeksitalon kaukolämpökustannusten nousu.

Helsinki jatkaa suurimpien kaupunkien listan kärjessä vertailukustannusten laskusta huolimatta. Helsingin kustannukset neliötä kohden kuukaudessa ovat tänä vuonna 3,03 euroa, kun keskiarvo on 2,77 euroa. Suurimmista kaupungeista edullisimmat lukemat ovat Oulussa ja Vantaalla. Oulussa kustannukset neliötä kohden ovat kuukaudessa 2,45 euroa sekä Vantaalla 2,56 euroa.

Katso liite tästä

Katso Indeksitalo 2020 diat

Lisätiedot:

Kiinteistöliitto Satakunta ja Rauman Kiinteistöyhdistys ry
toiminnanjohtaja Mari Häyhtiö-Viikilä puh. 040 586 7123 mari.hayhtio-viikila@kiinteistoliitto.fi

neuvontainsinööri Matts Almgrén puh. 050 598 2365 matts.almgrem@kiinteistoliitto.fi

Suomen Kiinteistöliitto
talous- ja veroasiantuntija Juho Järvinen puh. 040 134 7236 juho.jarvinen@kiinteistoliitto.fi

Kiinteistöliitto on verrannut vuodesta 2001 syksyisin vakiomuotoisen tyyppitalon ns. Indeksitalon kiinteistöveroja ja muita kuntakohtaisesti määrittyviä kustannuksia maamme suurimmissa kaupungeissa käyttäen voimassa olleita maksuperusteita ja hintoja. Indeksitalo on 10 000 kuutiometrin asuinkerrostalo, joka sijaitsee kaupunkikeskustan ruutukaava-alueella omalla tontilla ja jossa on 40 asuntoa. Talon energian ja veden kulutukset ovat keskimääräisiä, samoin jäteastioiden määrät ja tyhjennysvälit.

Nyt julkaistavan Indeksitalo 2020 -tietoaineiston on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy Kiinteistöliiton tilaamana ja koordinoimana. Mukana on kaikkiaan 59 kaupunkia ja kuntaa. Indeksitalon vertailukustannukset kattavat keskimäärin runsaat puolet kaikista kerrostaloyhtiön hoitokuluista. Vertailukaupungeissa asuun hieman runsaat neljä miljoonaa henkeä. Vertailun ulkopuolelle jäävät markkinoilta ostettavat, yksityiset palvelut, kuten isännöinti ja kiinteistöpalvelut. Tiedot ovat syyskuun 2020 mukaisia.

Haku

Kirjoita hakukenttään hakusana tai sen osa. Älä käytä jokerimerkkejä. Tällöin haku etsii kaikki mahdolliset osumat, joista löytyy käyttämäsi kirjainyhdistelmä. Esimerkiksi Tupakointi tai tupak toimivat molemmat hakusanoina.