Parvekkeella grillaaminen on sallittua, kunhan sen tekee paloturvallisesti

Julkaistu: 23.05.2022

Helatorstain tienoilla moni kaivaa grillin talviteloilta ja ryhtyy kokkauspuuhiin parvekkeella tai terassilla. Ympäristöön leviävät grillaamisen tuoksut saattavat herättää naapureissa ruokahalun sijasta ärtymystä, ja tilanne voi poikia yhteydenottoja myös taloyhtiön hallitukselle tai isännöitsijälle.

Tilanteen ratkaisemiseksi hallituksen ei kannata kuitenkaan suoralta kädeltä ryhtyä puuhaamaan parvekkeille grillauskieltoa. Kiellon valvominen olisi melko hankalaa, eikä taloyhtiöllä ole sopivia puuttumiskeinoja kiellon rikkomiseen.

”Periaatteessa kiellon jatkuva rikkominen voisi johtaa hallintaanottoprosessiin, mutta käytännössä rikkeellä tulee olla yhtiön ja sen asukkaiden kannalta riittävä merkitys. Grillaamisesta tällaista tuskin yleensä muodostuu”, sanoo Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia.

Tästä syystä Tapio Haltia suosittelee, ettei taloyhtiö kirjaisi parvekegrillaamista koskevaa kieltoa ilman hyviä perusteluja yhtiön järjestysmääräyksiin.

”Grillatessa kannattaa silti mahdollisuuksien mukaan huomioida naapureita, jotta turhilta kiistoilta vältyttäisiin”, Haltia muistuttaa.

Aina on tärkeää myös huolehtia ruuanlaiton paloturvallisuudesta eli pitää grilli riittävän etäisyyden päässä puisista rakenteista ja muista syttyvistä materiaaleista niin kauan, että grilli on kunnolla jäähtynyt.

Lisätiedot medialle:

Tapio Haltia, neuvontalakimies