Tarjoudu ulkoiluavuksi iäkkäälle naapurille!

Julkaistu: 16.09.2020

Suomalaisissa taloyhtiöissä asuu suuri joukko yksinäisiä ikäihmisiä, joista moni tarvitsee apua ulkoiluun. Koronakevään eristyksen jälkeen moni vanhus saattaa olla aiempaa heikommassa kunnossa, eikä ulos lähteminen välttämättä onnistu enää ollenkaan ilman apuvoimia.

Parhaillaan käynnissä olevan Vie vanhus ulos -kampanjan hengessä Kiinteistöliitto haluaa kannustaa asukkaita tarjoamaan ulkoiluapua iäkkäille naapureilleen. Ikäinstituutin kampanjan tarkoituksena on edistää niiden ikäihmisten ulkoilua, jotka tarvitsevat siihen apua ja seuraa. Kampanjan huipentuma on valtakunnallinen iäkkäiden ulkoilupäivä, jota vietetään vuosittain vanhustenviikon torstaina ja tänä vuonna 8.10.

”Useimmat meistä tietävät taloyhtiöstään iäkkään naapurin, jonka liikuntakyky saattaa olla liian heikko itsenäiseen ulkoiluun. Ulkoiluavuksi tarjoutuminen olisi sydämellinen teko, josta auttajakin varmasti saisi hyvän mielen”, kannustaa Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Kampanjaan voi osallistua jokainen, joka haluaa tehdä hyvää. Asukkaat voivat tarjota ulkoiluseuraa naapureilleen vaikka ilmoittamalla siitä ilmoitustaululla tai jakamalla lappuja huoneistoihin. Korona-aikana auttamisessa on luonnollisesti huomioitava autettavien ja auttajien turvallisuus esimerkiksi käyttämällä kasvomaskia.

Kaikenlainen auttaminen ja toisten huomioinen tuo taloyhtiöön hyvää yhteishenkeä, josta on iloa koko naapurustolle.

”Kun välit naapureihin ovat kunnossa, myös taloyhtiön virallisten asioiden hoitaminen sujuu hyvässä hengessä”, Pynnönen sanoo.

Lisätietoa Ikäinstituutin kampanjasta löytyy täältä

Lisätiedot medialle: