Asunto-osakeyhtiölaki pätee myös pieniin taloyhtiöihin

Julkaistu: 19.06.2019

Suomessa on noin 88 000 taloyhtiötä, joista yli puolet on enintään yhdeksän huoneiston yhtiöitä. Pieniinkin taloyhtiöihin sovelletaan asunto-osakeyhtiölakia, eikä laki sisällä poikkeussäännöksiä pienille yhtiöille. Tästä huolimatta monessa pienessä taloyhtiössä on pyritty muodostamaan asunto-osakeyhtiölaista poikkeavia käytäntöjä.

”Monissa pienissä taloyhtiöissä on tehty asunto-osakeyhtiölain korjaus- ja kunnossapitovastuusta poikkeavia määräyksiä yhtiöjärjestykseen. Vastikkeiden osalta saatetaan toimia ikään kuin kyseessä olisi yhteisomistettu kiinteistö”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Kaikissa yhtiöissä poikkeuksia ei ole edes kirjattu yhtiöjärjestykseen, vaan kyse on pelkästä toimintatavasta.

”Tällainen menettelytapa ei ole millään tavalla suositeltava, eikä se sido automaattisesti uutta osakkeenomistajaa. Koska käytäntöä ei ole kirjattu mihinkään, asiasta saattaa myös syntyä erimielisyyttä”, Pynnönen varoittaa.

Yhtiöjärjestykseen kirjattujen poikkeusten ja menettelyjen taustalla voi olla osakkaiden näkemys siitä, ettei asunto-osakeyhtiölaki sellaisenaan sovellu pieneen taloyhtiöön. Laista löytyykin monta pykälää, jotka saatetaan kokea pienessä taloyhtiössä raskaaksi. Siitä huolimatta Kristel Pynnönen suosittelee, että pienetkin taloyhtiöt pysyisivät asunto-osakeyhtiöinä eivätkä lähtisi tekemään laajoja ja merkittäviä poikkeuksia laista.

”Kikkailu harvoin kannattaa, sillä se pikemminkin altistaa riidoille. Lisäksi kiinteistö- ja kotivakuutukset noudattelevat osittain asunto-osakeyhtiölaista otettua logiikkaa. Hyvin poikkeava kokonaisuus saattaa arveluttaa myös asunnonostajaehdokkaita”, Pynnönen huomauttaa.

Isännöinti usein osakkaiden käsissä

Pienet taloyhtiöt päätyvät usein hoitamaan isännöintinsä itse. Muutaman huoneiston yhtiössä ei välttämättä koeta tarvetta ammatti-isännöitsijälle, tai sitten sellaisen löytäminen saattaa osoittautua hankalaksi.

Kristel Pynnönen muistuttaa, että vaikka ammatti-isännöitsijää ei olisi, on pientenkin taloyhtiöiden hoidettava hallintonsa lain mukaisesti.

”Kirjanpito, tilinpäätökset ja kokoukset on järjestettävä ja pidettävä lain mukaisella tavalla riippumatta siitä, onko taloyhtiön tukena ammatti-isännöitsijä vai ei”, Pynnönen muistuttaa.

Lisätiedot:

Kristel Pynnönen, apulaispäälakimies